صوت يسمعنى من انا ؟

لحظة الاستمتاع هى لحظة مميزة وبذلك يكون لديك قصه افضل لتشاركها ومع ذلك يبقى لديك صوت يشعرك بحتميه انتهاء هذه اللحظه
ينتبها احساس بالواقع وصوت يشعرك بالضعف !
منذ زمن ليس بعيد استخدم الانسان اللغه للتعبير ومن حينها نسى اشياء كثير من هو وكيف يكون
انت مين ؟
لو حد شافك اول مره وفضل يتكلم معاك بيبتدى يحددك فى اطار فكرى معين
انت ذكى اومريض يحصرك فى مكان محدد ومن خلاله يبتدى يتعامل معاك
عن طريق الاطار الى هو عمله
يعنى لو شافك تانى هيتعامل معاك على نفس الشخص الذكى المريض
مع ان هوية الشخص بتتغير كل يوم انت بتصحى فيه
ومن هنا تسأل نفسك انا مين ؟

كنت قاعد بتلكم مع صحابى فجيه موضوع ازاى الواحد يبقى مختلف عن غيره
الموضوع اطور ووصلنا للنهايه ان
الانسان بيختلف عن غيره لقدرته على الاختيار
بمعنى انا مختلف عن احمد عشان انا اخترت كليه حقوق بدل تجاره وانا بحب مانجا وهو بيحب فراوله
 واى حاجه تحصل نتيجه الاختيار دا بتبقى مسؤليته
مثلا انا اخترت اخرج مع صحابى واحنا راكبين التاكسى عمل حادثه هنا الناس هتقول السبب سواق التاكسى
بالرغم انك انت الى اخترت تخرج مع صحابك وبعدها فررت تركب تاكسى فغيرت طريق سواق التاكسى الى كان ماشى ومن
هنا انت بتغير العالم

تخيل انك عشان سلمت على واحد
انت كده غيرت احداث وحجات عمرها مكانت هتحصل
فكل لحظة تبقى قاعد فيها فكر انك ممكن تغير العالم الحكايه ممتعه اكتر مما انت متخيل
بس فى فكره تانيه وهى ان الى بيميز اى انسان عن الاخر هى روحه
ممكن يكون مفهوم الروح مش واضح
ودا بسبب عدم وجود كلمات اخرى للتعبير عنه
ولكن نفترض ان الروح هو عبارة عن ذات قائمة بنفسه ذات طبيعة معنوية غير ملموسةوهو مايجعل احمد مختلف عن محمد ان احمد لديه روح تختص به هو وحده
تجعله مميز فمع جميع الاختيارت الموجوده و المتشابه لدى احمد و محمد
 تكون ل محمد قيمه مميزه لاختيارته لاضافه قيمه الروح لها
فتكون المعادله =احمد +اختيارت + روحه
فالنهايه انت مين؟
 


Facebook Comments

0 comments: